A transzcendencia lényegéről …
A transzcendencia szó átlépést, meghaladást jelent. Ahhoz, hogy
megtapasztaljuk a Valóság magasabb aspektusát át kell lépnünk ennek a
‘világnak’ a kapuján. Ez a kapu mi ‘magunk’ vagyunk. Mindenkinek saját
magát kell meghaladnia. Saját ‘magán’ kell átlépnie. Fel kell adnia pici
‘én’-jén, hogy Önmagára lelve, Önvalójában feloldódva visszakapja azt a
maga teljességében, a maga ragyogásában. A felemelkedett szemléletben
mindenki ‘én’-je gyönyörű és teljes, minden ‘hibájával’ és
‘gyengeségével’ együtt – hiszen ez tesz bennünket egyedivé. És
Egyediségünk adja meg a változatosság gyönyörűségét, ami pont, hogy az
emberi létforma egyedi jellegzetessége.
Ezt a létezési módot, ezt a létformát mindenki pontosan azért
választotta, hogy megtapasztalja milyen embernek lenni. Milyen emberként
élni. Milyen emberként látni, érezni, tudni ezt a Világot, a Valóságnak
ezt a vetületét. De a Valóság nem azonos azzal a Világgal, amit az
emberek látnak, hallanak, szagolnak, ízlelnek, tapintanak. Nem azonos az
érzékszervi benyomások halmazával, és nem azonos a tér-idő szemlélet
csőlátása által leképezett vetülettel.
Éppen ezért meg kell különböztetnünk a Valóság megtapasztalási
lehetőségeinek legalább két alapvető szintjét, amit a buddhizmus a Végső
Igazság szintjének (Paramártha Szatja) és a Relatív Igazság (Szamvritti
Szatja) szintjének nevez. A szamvritti kifejezés pontosan megjeleníti
miből áll ez a relatív igazság: a tudati folyamatok (vritti-k) egymásra
hatásából (szam-). A relatív igazságot a valóság megismerésére irányuló
tudatok, kollektív egymásra hatása hozza létre. Tudati
összekapcsoltságuk.
Az emberi ‘élet’ az emberi tudatok által generált Világ színterén
zajlik. Ez a létezés szintje. A létezés: folyamatos keletkezés. A
látszólagos tér-idő horizontján lefutó történések láncolata. Minden
egyes létező pillanat egy előző pillanatot feltételez, és egy következő
pillanatot indukál. Épen ezért a relatív Igazság szintjén észlelt Világ
folyamatos átalakulásban, változásban van. Itt minden állandó
folyamatban van. Panta rhei – mondta Hérakleitosz: Minden változik.
Minden folyamatos átalakulásban van.
Ezzel együtt a Valóság nem csak ilyen. Van a Végső Valóság szintje
is, amely nem a létezés és a létezők horizontja, hanem magáé a LÉTé.
A LÉT és a létezés szintje között nem mennyiségi, hanem minőségi
különbség van. Míg a létezők térben és időben ‘vannak’, a transzcendens
tiszta LÉT semmilyen értelmezhető keret között nem mondható ‘létező’
Valóságnak. Valósága az Örökké-Valóság. Mint ilyen, a tér-idő szemlélet
meghaladásán, a történeti események horizontján való felülemelkedésen
keresztül élhető át. A LÉT ‘megtapasztalása’ valójában egy ÉL-mény és
nem tapasztalat. Tapasztalata az embernek csak a létező ‘dolgokról’
lehet. A létezés horizontján megjelenő ‘dolgok’, számunkra mindig, mint
megismerésünk tárgyai jelennek meg. Gondolkodási folyamatunkban ezeket a
‘tárgyakat’ magunktól függetlennek és rajtunk kívül állónak gondoljuk.
Ezért a relatív igazság szintjén ‘élők’, a létezők világát egy objektív
realitásnak tételezik. Úgy viszonyulnak a dolgokhoz, mint amik rajtuk
‘kívül’ és tőlük ‘függetlenül’ léteznek.
Ez teljesen paradox gondolat, hiszen az emberek, magukat a létezőkhöz
sorolják, így magukat is tárgyiasított, dolgosított létezőként fogják
fel. Éppen ezért létezésüket térben és időben értelmezik, és magukat
térhez és időhöz kötött lényként élik meg. Az emberi szemlélet a létezés
horizontját tér-idő keretben értelmezi, és úgy véli minden esemény
valamilyen képzelt időben és képzelt helyen történik. Az megtapasztalt
események közötti kapcsolatot, egy nagyon egyszerű, unilineáris logikai
kényszert követve, egymásra következésükben képes csak szemlélni. Azaz
minden eseményt a múlt-jelen-jövő szemléleti kerethez igazítja. Minden
‘jelen’ esemény okaként valamilyen múltbéli eseményt teszünk felelőssé,
és a létező jelen esemény jelen-tőségét a korábbi események jelentik. A
jelen pillanatban történő események mindig jelzés értékűek, hiszen ezen
események mindig számunkra vannak jelen. Pontosan a jelen-ség (a görög
fenomén szó) szó is erre utal, hogy ami jelen ‘van’, annak jelentősége
is van, valamire utal, jelez. Minden esemény jel értékű tehát.
Az emberek a jelen pillanat eseményeit értelmezve, és annak
jelentőségét tovább projektálva egy képzelt ‘jövőbe’ vetítik az így
létesült elvárásaikat, amelyek megszülik a ‘következő’ jelen pillanatot.
Noha minden ember az ÖRÖK jelen pillanatban él, úgy gondolja, úgy
hiszi, hogy az időben halad valamiféle múlt felől a jövő irányába.
Valójában mozdulatlanul áll egyetlen helyben, csak tudatán áramlik át
megannyi észlelet. A tudatfolyamatok örökös változása kelti azt a
képzetet, hogy az idő halad, vagy, hogy a ‘dolgok’ változnak.
A jelen pillanatot, bárhol is legyen a létezés horizontján, azaz
egészen pontosan bárhol és bármikor is legyünk, mindig áthatja a LÉT
teljessége, amely az Örökkévalóság mozdulatlan síkjáról árasztja fényét.
Ezt a kiáradást nevezzük a ‘szentség’ érzésének. A szentség érzése,
annak az élménynek a vetülete, amelyben megtapasztaljuk a
transzcendencia lényegét. Amely élményben kilépünk a létezés
horizontjáról, hogy magunkon túllépve közelebb kerüljünk Önvalónkhoz. A
szentség megtapasztalásának feltétele, hogy felülemelkedjünk magunkon,
‘én’-képzetünkön, és megengedjük magunknak, hogy tudatunk egyesüljön
eredeti természetes állapotával, ami a LÉT teljessége.
Ennek a teljességnek a megtapasztalása a SZAT-CSIT-ÁNANDA egybeesése,
ahol a tiszta LÉT (SZAT), a TUDATI befogadás (CSIT), és a BOLDOGSÁG
(ÁNANDA) egybe esik. Ennek eszköze lehet a meditáció, amely az
érzékszervi tapasztalás visszavonásával, tudati kiküszöbölésével,
elsősorban a létezés horizontján való felülemelkedést, a
transzcendenciát teszi lehetővé. A meditáció fokozatos ösvény: fokról-
fokra vezet egyre közelebb valódi Önmagunkhoz, Önvalónkhoz.
Az Önmagunkhoz vezető út, teljesen egybe esik az Istenhez vezető
úttal, hiszen a Végső Valóság horizontján az Önvaló és ISTEN (ÉN-IS-ÉN,
TE-IS-ÉN, TE-IS-TE, ÉN-IS-TE) egy és ugyan az. A meditáció folyamatában,
amelynek jelentése: ‘önmagunk közepébe helyeződés’, rámutat arra, hogy
valójában minél inkább elengedjük a létezés horizontján felmerülő
‘én’-képzetünk, annál közelebb kerülünk a szentséghez. Ez nem tényleges
elmozdulást jelent! Senki nem megy sehová! Valójában soha senki sehová
sem mozdul, csak elméjében éli meg az állapotváltozást. A LÉT, mind
fundamentális alap, áthatja a létezés egészét. Így nincs mit elhagyni,
és nincs mit megnyerni. Csak ráeszmélni kell, hogy a LÉT teljessége
jelen VAN, mindig és mindenhol. Hogy mindig és mindenhol jelen ‘volt’ és
jelen ‘lesz’. Boldogsága az ember elvitathatatlan sajátja, benső
természete. Sem elhagyni, sem megtalálni nem lehet, mert
elveszíthetetlen ÖRÖK birtoka mindenkinek.
FIGYELMEZTETÉS:
MINDEN, amit itt leírtam FÉLRE-VEZETÉS. Az IGAZSÁG Benned van.
Kérdezd meg Önmagadat!
|